Centro Tlaxcala de Biología de la Conducta
Copyright (C) 2015 Avanquest Software, Inc. All Rights Reserved
Plan de Estudios MCB-2013
Perfil de Ingreso
El aspirante será un profesionista titulado de licenciatura o próximo a obtener el título que, a juicio del Comité de Admisión, sea apto para ingresar al programa y cuya formación profesional se haya adquirido preferentemente en las áreas de las Ciencias Biológicas o de la Salud, o aquéllas otras relacionadas con las líneas de investigación que sustentan a la MCB. Se considera un candidato adecuado para ingresar a este programa aquél que cumpla satisfactoriamente los requisitos de ingreso y que tenga los siguientes conocimientos, habilidades y valores:

Conocimientos:
-Conceptos generales de la LGAC de interés del estudiante, de acuerdo con la elección de su proyecto de investigación
-Conocimientos sobre el manejo de software básico y búsqueda de información a través de la red.
-Conocimientos básicos para comprender lectura de textos en inglés

Habilidades:
-Capacidad de análisis, síntesis e integración de información
-Capacidad de planeación y organización
-Facilidad de expresión verbal y escrita
-Capacidad de abstracción
-Juicio crítico

Valores:
-Interés genuino por la investigación
-Disciplina en el trabajo Responsabilidad en el cumplimiento de su trabajo
-Respeto por el trabajo de sus compañeros
-Honestidad en las actividades que desempeña
-Respeto a la reglamentación universitaria y del posgrado
-Solidaridad y compromiso social y con el entorno
Perfil de Egreso
El egresado de la MCB será un profesional con un amplio conocimiento de las disciplinas que conforman la LGAC o Área de Fortaleza de su elección, siendo sus principales características:
-Capacidad para integrarse al trabajo de investigación grupal.
-Conocimiento actualizado de las disciplinas que conforman la LGAC o Área de Fortaleza de su elección.
-Habilidad para organizar y analizar información de forma crítica, para proponer alternativas de solución a problemas particulares en el área de las Ciencias Biológicas, para comunicar de manera oral sus resultados a públicos de diferente naturaleza, y para redactar informes técnicos y científicos, así como escritos para difundir y divulgar el conocimiento científico.
-Disciplina en el manejo de equipo de laboratorio y campo, reactivos y animales de laboratorio.
-Honestidad en el manejo de datos e información científica.
-Sensibilidad hacia los problemas ambientales y de la salud del entorno que lo rodea, particularmente de grupos y ecosistemas vulnerables
Requisitos de Ingreso
-Poseer título de las licenciaturas en Biología, Medicina, Psicología, Medicina Veterinaria y Zootecnia, Nutrición, Química Clínica, Química Farmacéutica, Ingeniería Química, Bioquímica, Ciencias Ambientales o afines.
-Presentar solicitud de admisión del candidato en la que explica sus motivos para ingresar al mismo, así como su compromiso de dedicación de tiempo completo al programa en caso de ser aceptado.
-Seleccionar 4 profesores del núcleo básico del posgrado para realizar una estancia semanal en sus respectivos laboratorios. Esta acción tiene como objetivo fundamental ayudar a definir el área de interés del estudiante para desarrollar su trabajo de tesis. Cada profesor emitirá un reporte escrito sobre el desempeño de cada estudiante y, de ser necesario, estas evaluaciones se tomarán en cuenta para su ingreso o no al posgrado.
-Presentar examen de conocimientos generales en el área de las Ciencias Biológicas
-Presentar examen diagnóstico de comprensión de textos en español
-Presentar examen diagnóstico de comprensión de textos en inglés
-Presentar el examen de CENEVAL
-Carta de recomendación de dos investigadores o académicos en el área
-Curriculum vitae
-Presentar por escrito el protocolo de investigación con el aval del director de tesis y una carta de éste en donde se compromete a asesorar al estudiante en su investigación y a proveerle los medios para el desarrollo de la misma
-Aprobar ante el Comité de Admisión la presentación oral y escrita del protocolo de investigación
-Cubrir cuotas de inscripción y colegiatura semestral
-Entregar Curriculum vitae del Director de Tesis (en caso de ser externo al programa de MCB y no estar previamente acreditado ante el Comité Académico)
-Entregar la documentación requerida por control escolar (fotografías, copias de acta de nacimiento, título o acta de examen profesional, certificado de estudios, cédula profesional, etc.) y en su caso cotejarla con la documentación original.
Requisitos de Permanencia
-Dedicar tiempo completo al programa.
-Cumplir y aprobar las actividades académicas del programa y aquéllas que establezca su Comité Tutoral. La escala de calificaciones es de 5 a 10 y la mínima aprobatoria es de ocho. Sólo habrá evaluaciones parciales y ordinarias y el estudiante podrá reprobar sólo una de las materias del programa, teniendo que cursarla nuevamente en un semestre posterior. En tales casos, el estudiante perderá la beca CONACyT, si es que la tiene. La no-acreditación de una segunda asignatura será motivo de baja definitiva del estudiante.
-Al término de cada semestre escolar, presentar ante el Comité Tutoral un informe (oral y escrito) de las actividades académicas realizadas y de los avances de su proyecto de investigación. El Comité Tutoral evaluará y, en su caso, aprobará el desempeño académico del alumno. El Comité Tutoral estará integrado por al menos tres profesores que guiarán, apoyarán y evaluarán el desarrollo académico del estudiante de maestría.
-Estar al corriente en los pagos correspondientes a inscripciones y colegiaturas, de acuerdo con lo señalado en el Reglamento General del Posgrado en Ciencias Biológicas.
Plan de Créditos/Credits guide
Mapa Curricular/Curriculum map
Flexibilidad del Programa
El programa es semi-flexible en varios aspectos.

Los proyectos de investigación se pueden realizar en otros lugares distintos a las entidades académicas en las que se desarrolla el programa, con directores de tesis externos en codirección con profesores del núcleo básico de la MCB, lo que posibilita la colaboración interinstitucional. Sólo en casos excepcionales y siempre y cuando se justifique, el alumno podrá cursar cualquiera de las experiencias educativas en otros programas de la propia o diferente institución (bajo la valoración y autorización del Comité Tutoral y del Comité Académico). El alumno puede realizar, por recomendación del Comité Tutoral y aprobación del Comité Académico, estancias de investigación en otras instituciones del país o del extranjero, en las cuales podrá desarrollar parte de su trabajo de tesis y/o cursar una o varias de las asignaturas del programa, previa autorización del Comité Académico. Estas acciones de movilidad son apoyadas por los programas de Becas Mixtas de CONACYT y de Movilidad Santander-Serfín. La gama de experiencias educativas de especialización comprende, en el Plan de Estudios 2013, 19 materias optativas y cinco materias obligatorias por área de fortaleza, las cuáles también se pueden cursar como asignaturas optativas para estudiantes de otras Áreas de Fortaleza, todas ofrecidas por los profesores participantes en la MCB. Las optativas se cursan preferentemente en segundo semestre, pero podrían llevarse en tercero o cuarto, de acuerdo con las necesidades del estudiante y su programa de trabajo.
Becas CONACyT
Duración: 4 semestres
Créditos:120
Ingreso Anual (en septiembre)
Nivel Consolidado
La tesis de investigación es el único modo de titulación, acompañado de un examen de grado ante un comité evaluador.
Solicitud de Admisión
formato 503-RG-13
(word)
Carta de Recomendación
formato 503-RG-15
(word)
Procedimiento de Admisión
formato 503-DO-04
(PDF)
Encuesta de Satisfacción de Trámite de Admisión
formato 503-RG-25
(word)
Inicio/ Home
Maestría / Master
Doctorado / Ph. D
Maestría en Ciencias Biológicas / Master program in Biological Science
Estructure del programa/Structure of the program
Student Profile
The applicant must be a professional holding a Bachelor’s degree, or approaching the completion of his/her Bachelor’s studies that, subject to the opinion of the Admissions Committee, will be apt for admission to the program. The applicant will have acquired a degree in the Biological Science or Health areas, or in those areas related to the research lines that support the Master Program in Biological Science (MBC). An applicant is considered to be a prospect for admission to the program when the requirements for admission are covered and the following knowledge, abilities and values are held:

Knowledge
Knowledge in the basic and integrating areas of Biology (fundamentally in Biochemistry, Cellular and Molecular Biology, Ecology, Evolution and Systematics) and Mathematics (Algebra and Set Theory) and Probability (essential for the understanding of the principles of statistics and other tools of mathematics, which are useful for the generation and analyses of biological data)
-General concepts on the Line of Generation and Application of Knowledge (LGAK) that is of interest to the student, in agreement with the research project chosen by the student
-Knowledge on the use of basic software and information search in the internet
-Basic knowledge of the English language

Abilities
-Capacity to analyze, synthesize and integrate information
-Capacity to plan and organize
-Fluent speaking and writing
-Abstraction capacity
-Critical judgment

Values
-Genuine interest for research
-Discipline at work
-Responsibility at work
-Respect for the work of others
-Honesty in the activities performed
-Respect for the University’s guidelines, as well as for those of the Postgraduate Program
-Solidarity and social commitment
Graduate profile
A graduate from the MBC will be a professional with extensive knowledge on the areas that make up the LGAK or the Area of Strength chosen by the student. However, the main characteristics of the graduate are:
-Ability to get involved in group research
-Updated knowledge on the disciplines that make up the LGAK or Area of Strength of choice
-Ability to organize and analyze critical information, in order to propose alternative solutions to particular problems in the area of Biological Science. The graduate will also have the ability to communicate the obtained results to a general audience, as well as the ability to prepare technical and scientific reports and manuscripts to divulge scientific knowledge
-Discipline in the use of laboratory and field equipment, chemical reagents and lab animals
-Honestly in the handling of data and scientific information
-Sensitivity towards environmental and health problems, particularly towards those of vulnerable groups and ecosystems
Admission requirements
The applicant should hold a degree in Biology, Medicine, Psychology, Veterinary and Zoological Medicine, Nutrition, Clinical Chemistry, Pharmaceutical Chemistry, Chemical Engineering, Biochemistry, Environmental Science or related areas
-An application must be submitted, as well as a letter of motives and a letter of full-time commitment to the Postgraduate Program
-The applicant will select 4 members of the faculty in order to carry one-week long stays at their laboratories. The objective of such stays is to help the applicants to define the area of interest in which they will carry out their thesis projects. Each faculty member will issue a written report on the performance of each student, and if necessary, these evaluations will be taken into account when recommending the admission or rejection of the applicant.
-Take the general knowledge test for the chosen area of the Biological Sciences
-Take the Spanish placement reading comprehension exam
-Take the English placement reading comprehension exam
-Take the CENEVAL exam
-Hand in a recommendation letter from two researchers or academics from the intended area of knowledge
-Curriculum vitae
-The applicant will submit a written copy of the research protocol, which must be endorsed by the thesis supervisor. The applicant will also submit a letter in which the supervisor commits his/herself to supervise the student throughout the duration of the studies, as well as to provide the student with the necessary means to carry out the thesis.
-Take and pass the oral and written examination of the research protocol. The student will be examined by the Admissions Committee
-The applicant will cover the semester’s enrollment and tuition fees
-The applicant will hand in a copy of the supervisor’s curriculum vitae (in case the supervisor is external to the MBC Program and is not endorsed by the MCB Program’s Academic Committee)
-The applicant will hand in the documents required by the Registrar’s Office (photographies, copies of birth certificate, copy of the most recent degree or professional examination certificate, certificate of most recent degree completion, professional practice license, etc.) and if necessary, the documents handed in most be compared with the originals.
Requirements for permanence
-Full-time dedication to the MBC Program
-Fullfil and pass all the academic activities of the Program as well as those established by the Supervisory Committee. Marking will range from 5 to 10; the minimum passing mark is 8. There will only be partial and ordinary evaluations, and the student will only be allowed to fail 1 of the Program’s lecture courses. Once this happens, the student will have to enroll in the same course the following semester. In these cases, the student will lose CONACYT’s scholarship (if the student holds such scholarship). A student will be expeled from the MCB Program if he/she fails a second lecture course
-At the end of each semester, the student will submit a written report of academic activities and progress of the research project, as well as to give an oral presentation with the same information to the Supervisory Committee, which will in turn evaluate and, it it were the case, endorse the performance of the student. The Supervisory Committee will be integrated by at least 3 faculty members that will guide, support and evaluate the academic performance of the student.
-The student must pay in time the required registration and/or tuition fees, in agreement with the General Guidelines of the Postgraduate Program of Biological Science.
Flexibility of the Program
The Program is semi-flexible in several aspects

Research projects may be carried out in academic units different to the ones hosting the MBC Program; also, external thesis supervision is allowed, in joint supervision with faculty members of the MBC. This allows inter institutional collaborations. Only in exceptional, well justified cases, the students will be allowed to enroll in other educational activities from this or other institution (subject to evaluation and authorization by the Supervisory and the Academic Committees). The student may also carry out, by recommendation of the Supervisory Committee and under approval by the Academic Committee, research stays at other national or international institutions, in which the student will be able to further his/her thesis project and/or enroll in lecture courses equivalent to the ones offered by the MBC. These mobility actions are funded by CONACYT’s Becas Mixtas and Movilidad Santander-Serfín. The range of educational experiences for specialization includes, according to the Curriculum 2013, 19 optional and 5 compulsory lecture courses, divided by Area of Strength. The compulsory lecture courses are also offered as optional courses for the students of other Areas of Strength. All lecture courses are taught by faculty members of the MBC. Optional lecture courses are preferably taken by students during the 2nd semester, but these may also be taken during the 3rd or 4th semesters, depending on the student’s needs or on those of the research project.